Vedtægter



VEDTÆGTER 
FOR 
HORSENS JUDOKLUB


Navn og hjemsted
Klubbens navn er Horsens Judoklub. Klubben, der er en amatørklub, er hjemmehørende i Horsens kommune.

Formål
Klubbens formål er at fremme kendskabet og interessen for judo, samt gøre denne til en folkelig idræt, hvor medlemmerne kan udvikle kunsten at beherske og forstå judoens teknikker og principper, for herigennem at udvikle kroppens fysiske, såvel som psykiske egenskaber.

Tilhørsforhold
Klubben kan tilslutte sig de for klubben relevante, landsdækkende eller internationale unioner, forbund, sammenslutninger, organisationer og lignende, som er godkendt af Dansk Judo Union eller Dansk Idræts Forbund. Klubben er pr. seneste vedtægtsændringer medlem af: DJU, DGI, Sport Horsens, samt er kontingentpligtigt medlem af Horsens Kampsports Center.

Oprindelse: Horsens Judoklub som var en del af ”Horsens Judo og Jiu-Jitsu Klub” blev stiftet i september 1967. Som selvstændig klub blev Horsens Judoklub stiftet den 16. december 1991, som følge af omstrukturering i Horsens Judo, Jiu Jitsu og Karate Klub, idet Judo og Jiu Jitsu-sektionerne i HJJK fortsatte som selvstændige klubber, og karate-sektionen blev sammenlagt med Horsens Shotokan Karate do kai, og at alle ovennævnte klubber tilsammen dannede Horsens Budo Center.

Pr. 31. marts 2008, blev Horsens Budo Center opløst. Pr. samme dato, 31. marts 2008 blev Horsens Kampsports Center stiftet af klubberne: Horsens Taekwondo Klub, Horsens Jiu-Jitsu Klub og Horsens Judoklub. 1. september 2011 blev HKC udvidet til at inkludere Bokseklubben Vitus. Horsens Kampsports Center er et administrativt organ som forestår blandt andet de lokaler som de 4 klubber har til huse i.

Medlemmerne
Indmeldelse
Enhver, som vil indordne sig efter klubbens vedtægter og formål, og som ikke er straffet for vold, eller har et dårligt omdømme i relation hertil kan indmeldes. Bestyrelsen kan dog, hvor den finder det forsvarligt, dispencere fra dette og indmelde vedkommende person(er). Indmeldelse foregår ved henvendelse til klubben. 

Udmeldelse
Udmeldelse skal ske skriftligt, og medlemmet er kontingent skyldig for resten af den på udmeldelsestidspunktet løbende kontingentperiode.

Træning, rettigheder, pligter
Al træning foregår på eget ansvar. Det til enhver tid gældende reglement, hvor medlemmet opholder sig, skal overholdes. Træningen skal foregå efter den til enhver tid tilstedeværende instruktørs anvisninger og henstillinger, som uopholdeligt skal efterkommes. Medlemmer, der kommer for sent til træning, må først påbegynde denne efter instruktørens accept. Et medlem, der er i kontingentrestance, og som samtidig er udeblevet fra træning i over 1 måned, vil automatisk blive slettet som medlem, såfremt intet andet aftales. Klubben kan herefter gøre sit eventuelle kontingentkrav gældende. Medlemmerne har til enhver tid ret til at gennemse klubbens regnskab og læse protokollen.

Æresmedlemmer
Bestyrelsen kan i tilfælde, hvor klubben vil hædre en særlig fortjenstfuld indsats, foretage udnævnelse af æresmedlemmer, hvilket kræver enstemmighed i bestyrelsen. Æresmedlemmer er omfattet af kontingentfrihed til klubben.

Ekskludering/karantæne
Medlemmer, der ikke kan indordne sig efter klubbens vedtægter, eller på anden måde i tale, skrift eller opførsel er til skade for klubbens omdømme, kan af bestyrelsen idømmes karantæne eller ekskluderes. Forinden bestyrelsen træffer sin afgørelse, skal det/de pågældende medlem(er) have haft lejlighed til at fremføre sit/deres forsvar. Meddelelsen om karantæne eller eksklusion skal af bestyrelsen gives skriftligt til det/de pågældende medlem(er). Det/disse skal i forbindelse hermed, ligeledes skriftligt, have oplysning om evt. anke. Bestyrelsen skal, under eget dagsordenspunkt, på første efterfølgende ordinære el. ekstraordinære generalforsamling med mindst 2/3 flertal, af de afgivne stemmer, have beslutningen stadfæstet. Det pågældende medlem har ved evt. eksklusion el. karantæne ret til, på den pågældende generalforsamling, at overvære behandlingen af dette punkt, og herunder have taleret.

Indhentning af børneattester
Indhentning af børneattester skal ske ved nyansættelse af trænere/instruktører som er 15 år eller ældre. Den indhentede børneattest udleveres efterfølgende til den implicerede træner/instruktør. Børneattester fornyes hvert andet år. Endvidere skal der ved ansættelsens ikræfttræden, henvises til klubbens leveregler omkring undgåelse af ubevidste seksuelle krænkelser af børn og unge på grund af tankeløshed.

Bestyrelsen
Klubben ledes af en bestyrelse på 5 personer, som består af formand, næstformand, kasserer, sekretær samt menigt medlem. Disse vælges af generalforsamlingen. Formand, sekretær og menigt medlem vælges på lige årstal. Næstformand og kasserer vælges på ulige årstal. Desuden vælges hvert år 2 bestyrelsessuppleanter. Genvalg kan finde sted. Bliver en bestyrelsespost ledig inden udløbet af valg-perioden, er bestyrelsen berettiget til, indtil førstkommende ordinære generalforsamling, at konstituere sig selv. Alle afgørelser i bestyrelsen træffes ved simpelt stemmeflertal, ved stemmelighed tæller formandens stemme dobbelt. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst 3 af dens medlemmer er til stede, og mødet iøvrigt er indkaldt med mindst 8 dages varsel. Såfremt samtlige bestyrelsesmedlemmer er enige herom, kan der indkaldes til bestyrelsesmøde med kortere varsel. Formanden indkalder til bestyrelsesmøder så ofte denne eller mindst 3 af bestyrelsesmedlemmerne finder det nødvendigt. Over forhandlingerne på bestyrelsesmøderne, skal der føres protokol. Protokollen skal senest på det første efterfølgende bestyrelsesmøde, godkendes af de, fra det pågældende bestyrelsesmøde, tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen leder og repræsenterer klubben i alle anliggender, iværksætter generalforsamlinger, foranstalter sammenkomster afholder/arrangerer møder m.v. samt forvalter klubbens kasse, arkiver og udarbejder reglementer og nedsætter udvalg. Bestyrelsen udarbejder sin egen forretningsorden. Valgbar til bestyrelsen er medlemmer, der er fyldt 18 år, og som ikke er i kontingentrestance.

Kontingent, regnskab og revision
Kontingent
Fastsættes en gang årligt af Horsens Kampsports Centers bestyrelse. Klubben er således forpligtet til at opkræve de ordinære kontingenter med samme takster som de 2 øvrige klubber i Centeret.

Regnskab
Regnskabsåret er kalenderåret. Kasseren fører regnskabet med indtægter og udgifter, samt sørger for at der forefindes behørige bilag til samtlige poster. Regnskabet skal i revideret og underskrevet form fremlægges på den ordinære generalforsamling.

Revision
Klubben har 2 revisorer, der ikke tillige kan være medlem af bestyrelsen. Revisorerne skal være regnskabskyndige. Revisorene vælges for en periode på 1 år. Genvalg kan finde sted. Revisorene reviderer klubbens regnskab, og der føres løbende (mindst en gang om året udover revision i.f.m. ordinær general-forsamling) kontrol med, at regnskabsføringen sker på betryggende måde.

Generalforsamlinger
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed.

Ordinære generalforsamlinger
Afholdes hvert år senest i marts måned, og indkaldes med mindst 14 dages varsel, ved opslag i klubben, samt ved annoncering på et offentligt tilgængeligt medie. Eventuelle forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal afgives skriftligt og være formanden i hænde senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse. Dagsordenen på denne ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:

1. Valg af stemmetællere

2. Valg af dirigent

3. Bestyrelsens beretning v/formanden

4. Fremlæggelse af årets reviderede regnskab v/kassereren

5. Indkomne forslag

6. Valg af bestyrelse iht. vedtægter

7. Valg af bestyrelsessuppleanter iht. vedtægter

8. Valg af 2 repræsentanter til bestyrelsen i Horsens Kampsports Center

9. Valg af 2 revisorer

10. Eventuelt

Der skal føres protokol over generalforsamlingen, hvor denne umiddelbart efter generalforsamlingens afslutning underskrives af dirigenten og den tilstedeværende bestyrelse. De på generalforsamlingen foretagne beslutninger, samt vedtægts-bestemte valg kan tidligst træde i kraft umiddelbart efter generalforsamlingens afslutning. Undtaget herfra er dog dirigentvalg, samt eventuelle andre valg, som har relation til den pågældende generalforsamlings gennemførelse.

Ekstraordinær generalforsamling
Indkaldes af bestyrelsen når denne føler anledning dertil, eller såfremt 50 % af medlemmerne skriftligt anmoder derom. Indkaldelsen skal ske ved opslag i klubben, samt ved annoncering på et offentligt tilgængeligt medie. Indkaldelsen skal ske med mindst 8 dages varsel, og afholdes senest 4 uger efter der er fremsat anmodning derom. Indkaldelsen skal indeholde en dagsorden for den eller de sager der ønskes behandlet af den ekstraordinære generalforsamling. Andre sager kan ikke behandles.

Horsens Kampsports Center
Generalforsamlingen vælger 2 personer som skal repræsentere Horsens Judoklub i Kampsports Center bestyrelsen. Personerne vælges for en periode på et år, genvalg kan finde sted. Der kan vælges personer som i forvejen er bestyrelsesmedlemmer i Horsens Judoklub.

Vedtægtsændringer
Ændring i vedtægterne kan kun foretages med mindst 2/3 flertal af de på en generalforsamling afgivne stemmer.

Afstemningsregler
Alle medlemmer, der ikke er i kontingentrestance, har stemmeret. Medlemmer under 18 år kan stemme via værge eller forælder. Der gælder en stemme per medlem under 18 år. Alle afstemninger afgøres ved simpelt stemmeflertal blandt de afgivne stemmer. Undtagelse herfra dog vedtægtsændringer samt beslutning om opløsning af klubben. Afstemningen skal være skriftlig, såfremt blot 1 medlem forlanger det. Hvis afstemning til et personvalg viser stemmelighed, skal der foretages omvalg. Omvalget skal så kun omfatte de personer der har fået flertal ved stemmelighed. Hvis dette ligeledes viser stemmelighed, skal der foretages lodtrækning. Hvis der til afstemning i alle andre forhold end personvalg, vises stemmelighed, betragtes forslaget som forkastet. Der kan stemmes ved fuldmagt.

Opløsning
Forslag om klubbens opløsning, kan kun vedtages med mindst 3/4 flertal blandt de afgivne stemmer på 2 af hinanden følgende generalforsamlinger, med mindst 14 dages mellemrum, og højst 1 måneds mellemrum. Ved en eventuel vedtagelse af klubbens opløsning, skal klubbens midler tilfalde Sport Horsens. Hvis denne ikke eksisterer, skal klubbens midler tilfalde en anden tilsvarende forening, således at midlerne kommer den samlede sport i Horsens kommune tilgode.


Ovenstående vedtægter skal træde i kraft umiddelbart efter godkendelse af generalforsamlingen. 


Godkendt på stiftende generalforsamling den 16. december 1991.


Vedtægterne er revideret og godkendt på ordinær generalforsamling den 13. marts 2017.